نقش شورای اسلامی شهر زاهدان در بحران مدیریت شهری
نقش شورای اسلامی شهر زاهدان در بحران مدیریت شهری
سه سال از عمر ششمین دوره شورای شهر و شهردار منتخب آن ها در زاهدان می گذرد. این مدت برای آشنایی اعضای شورا با مسائل شهری، ساختار مالی و اداری، رسیدن به راهکار برای دستیابی به توسعه شهری و رسیدن به درآمد پایدار زمان زیادی ست. در این بازه زمانی اعضای شورا، صدای مردم نبودند و دغدغه تامین مطالبات مردمی را نداشتند و با سکوت خویش عملکرد ضعیف شهرداری را تایید نموده و اکثریت به کسب منافع فردی اکتفا کردند.

برخی اعضا به دلیل عدم آشنایی به سازوکار شهرداری و اکثریت به خاطر وامدار بودن به مسجد مکی، سکوت را بر وظیفه نظارتی خویش ترجیح دادند.
ضعف شورای شهر در تصویب مصوبات و عدم اهتمام به نظارت، باعث شده شاهد ضعیف ترین نوع مدیریت در شهرداری زاهدان در تمام ادوار باشیم. مدیریت مبتنی بر روابط خانوادگی، قومی و مذهبی و به کارگیری افراد ضعیف در سطوح مختلف مدیریتی این مجموعه را به نهادی ورشکسته و ناکارآمد تبدیل کرده است.
با توجه به عملکرد سه سال گذشته اعضای شورای اسلامی شهر زاهدان و همراهی همه جانبه با مدیریت ناکارآمد شهری، دور از ذهن است که در یک‌سال آینده شاهد چرخش موضع و تغییر در رویکرد اعضای شورا و شهرداری باشیم و چاره ای جز انتظار برای پایان رسیدن این دوران سیاه نداریم.
لازم برای اطلاع اعضای شورای شهر نکاتی را متذکر شوم که مشروعیت آن‌ها را در نزد افکار عمومی نشانه رفته است. مدیریت ضعیف شهرداری در تامین منابع مالی، بستر نارضایتی کارکنان شهرداری را در پی داشته و بحران جمع آوری زباله و خدمات دهی به مردم در بدترین حالت ممکن در ۴۵ سال گذشته قرار دارد. بوی نامطبوع فاضلاب شهری که در حواشی شهر به مشام می رسید، اکنون به سایر مناطق هم رسیده و وجود حشرات، سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته است.
وعده نهضت آسفالت در سال ۱۴۰۲ در حد شعار باقی ماند و عدم شفافیت در اعلام درآمدهای شهرداری و پاسخگویی به رسانه ها به قوت خود باقیست. تاخیر در پروژه چهارراه رسولی که بنا بود در پایان سال ۱۴۰۲ به پایان رسد همچنان کام کسبه و مردم را تلخ کرده است. بحران بودجه در شهرداری فعالیت فرهنگی و شهروندی را به روزمرگی کشانده و بدهکاری های سازمان فرهنگی شهرداری زاهدان به بخش خصوصی، این سازمان را زمین گیر نموده است.
مصوبه ایجاد پنج محله سرا در سال ۱۴۰۱ به فراموشی سپرده شد تا مدیریت شهری بار دیگر سنت بی اعتنایی به مصوبات شورای شهر را تکرار نماید.
با بارش باران و جاری شدن سیلاب، در بسیاری از مناطق آسفالت تخریب شده و باعث خسارت به خودروها می شود.
و در پایان لازم است برخی اعضای شورای شهر که دغدغه منافع شخصی را ندارند به موضوع پرداخت بدهی ها از طریق تهاتر زمین ها ورود نماید و بر نحوه کارشناسی ها نظارت کنند.
سلطانعلی عابدی