بسمه تعالی
استاندار محترم سیستان و بلوچستان
جناب آقای دکتر مدرس خیابانی
سلام علیکم
موضوع: افزایش کشته های تصادفات ونیاز مبرم به بزرگراه
با صلوات بر حضرت محمد (ص) و آل محمد (ص) و با آرزوی موفقیت برای دولت مردمی دکتر رئیسی، به آگاهی می رساند که مردم استان سیستان و بلوچستان و به خصوص جنوب استان، از کشتار عزیزان شان در جاده ی کم عرض، پرترافیک و غیر استاندارد، خسته و درمانده شده اند، به گونه ای که مشخص نیست در روزهای آینده کدام یک از ما نفر بعدی باشیم. با گذشت سال های طولانی و برنامه های چندم توسعه، تاکنون تنها استان جا مانده از آزادراه و بزرگراه هستیم و چنان چه جناب عالی به عنوان نماینده ی عالی دولت مردمی و استاندار ویژه ی کشور، در خصوص تامین اعتبار و تعیین زمان شروع و پایان دو بانده شدن این مسیر تلاش نکنید، تعداد کشته های این مسیر بیشترین رکورد دنیا را ثبت خواهد کرد.
تردد کامیون ها و تریلی های باری و هزاران ماشین سواری به سمت بنادر چابهار و کنارک و بالعکس، ادامه دارد و اگر ظرفیت استفاده ی از این بنادر حتی ده درصد بیشتر شود مشخص است که جسم نحیف و غیر توسعه ای آن جوابگوی این همه تردد نخواهد بود و آمار کشته ها باز هم بیشتر می شود.
استاندار گرانقدر، بنده به عنوان کوچکترین شهروند استان سیستان و بلوچستان، زمانی که مسوولیتی در شورای اداری استان داشتم به استاندار وقت عرض کردم، در پهناورترین استان کشور، با توجه به مشکلات فعلی اقتصادی کشور، اجرای هم زمان پروژه های بزرگ آب و فولاد و پتروشیمی و راه اهن و پروژه های بهداشتی و آموزشی، نیاز به ایجاد زیرساختهای حمل و نقل جادهای و ترافیکی و حتی فرهنگی دارد و تداخل پروژهها سبب مشکلات بزرگی از جمله رشد کاذب مهاجرت ها و برخی از سرمایه گذاری ها و افزایش بیش از حد ترددها می شود و پیشنهاد شد استاندار محترم، که حداقل چهار سال زمان خدمت دارند، هر سال یک پروژه ی بزرگ و مهم را به عنوان اولویت اول و پروژه ی شاخص مشخص کنند و به سرانجام برسانند، و اگر پروژه نیاز به زمان بیشتر داشت و به سرانجام نرسید سال بعدی را نیز برای همان پروژه ی عظیم تلاش حداکثری داشته باشند و نیز گفته شد که شایسته ست مهم ترین پروژه، ساخت و تکمیل راه دوبانده ی، چابهار، زاهدان، زابل، باشد که به نظر حقیر مهم ترین پروژه ی استان ست. به همین دلیل پیشنهاد شد بیشترین درصد اعتبارات استانی و ملی برای این پروژه گذاشته شود.
استاندار عزیز، مشکل آب و بهداشت و آموزش در استان نمایان ست. آن ها برای کشتن ما شاید زمان تعیین کنند ولی راه زابل، زاهدان ، چابهار هیچ گاه برای ما زمان تعیین نکرده و صدها نفر از ما را به کام مرگ فرستاده و خواهد فرستاد. در بین این عزیزان، چه بسا سرمایه های گرانقدری بودند، چون دکتر امینی فرد فوق تخصص چشم و عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی که جبران آن ناممکن و یا نیاز به سالهای طولانی دارد.
استاندار گرامی، اگر امسال با جدیت به مسیر دوبانده ی زاهدان، چابهار و به خصوص چابهار تا ایرانشهر پرداخته نشود، صدها کشته ی دیگر اضافه خواهد شد و داغ و اه این مردم دامان دست اندرکاران را خواهد گرفت.
درخواست می شود با رایزنی و پیگیری در سطح ملی، نسبت به شروع کار تمام قطعات باند دوم این مسیر اقدام فرمایند و با اعلام زمان پایان پروژه، شاخص مهم ترین پروژه ی استان را افزایش دهند.
استاندار انقلابی و پرتلاش، کشته شدگان هفته ی گذشته در مسیر چابهار به نیکشهر به تعداد ۱۴ نفر از دو خانواده (که هفت نفرشان خاکستر شدند) اولین حادثه ی دلخراش این جاده نیستند، بلکه همین چند وقت قبل هم، همه ی اعضای دو خانواده کشته شدند. این روند مسبوق به سابقه بوده و به یقین امار دقیق استان در دست جناب عالی به عنوان رییس شورای ترافیک و رییس شورای اداری استان قرار دارد:
کل راههای جنوب استان استان ۱۲۴۷۶ کیلومتر
کل طول بزرگراه ها ۶۰ کیلومتر
فقط حدود نیم درصد از راههای جنوب استان بزرگراه می باشد.
«میانگین کشوری بزرگراه در کشور ۶٫۶۴ درصد»
به عبارتی اگر عدالت رعایت شود حدود ۸۰۰ کیلومتر در جنوب استان س و ب می باید بزرگراه داشته باشیم.*
نداشتن راه دوبانده یا همان بزرگراه و افزایش ازدحام ترافیکی محور زاهدان، چابهار:
کشته شدگان تصادفات سال ۱۳۹۹ در استان ۱۰۰۴ نفر
کشته شدگان تصادفات در سال ۱۴۰۰ در استان ۱۱۸۴ نفر
متاسفانه حدود ۱۷ درصد افزایش کشته در تصادفات در یک سال داشته ایم.
به نظر می رسد سال ۱۴۰۱ نیز دارد رکورد سال گذشته را پشت سر می گذارد.
استان سیستان و بلوچستان در تعداد تصادفات رتبه ی پایانی کشور را داراست اما در تعداد کشته ها متاسفانه مقام اول می باشد.
به عنوان مثال تعداد کشته شدگان جاده ای نسبت به کل متوفیان در استان ما حدود ۷ درصد است در حالی که در استان تهران ۱٫۵ درصد می باشد.
نتیجه اینکه به دلیل نداشتن بزرگراه و راههای اصلی، بیشتر تصادفات استان ما شاخ به شاخ بوده و تصادف شاخ به شاخ سبب کشته شدن هزاران نفر در استان ما شده است.
خودروهای بی کیفیت نیز از عوامل اصلی دیگر است که متاسفانه نه تنها سبب کشته شدن ما می شوند بلکه بارها سبب خاکستر شدن جسدهای عزیزان مان شده اند که نمونه ی ان تصادف همین چند روز پیش مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
محور چابهار به نیکشهر می باشد که ۱۴ کشته از حوزه ی نیکشهر و چابهار داشت و هفت نفر از یک خانواده به دلیل آتش گرفتن یکی از خودروها خاکستر شدند. افرادی که بیشترشان جزو سرمایه های فرهنگی و اجتماعی منطقه بودند و پر کردن جایشان امکان پذیر نمی باشد.
استاندار بزرگوار، نیکشهر از چابهار ۱۳۵ کیلومتر فاصله دارد و ماشین های خارجی منطقه آزاد اجازه ی تردد در این شهرستان و شهرستان قصرقند و لاشار و فنوج را ندارند. مردم مظلوم این مناطق که در حوزه ی نمایندگی مجلس و یا حوزه ی شهرستانی قدیم نیکشهر بزرگ می باشند حتی از خرید یک خودروی باکیفیت نیز محرومند در حالی که در شهرستان عزیز زرآباد به فاصله ی حدود ۱۸۰ کیلومتری از منطقه ی آزاد چابهار اجازه ی تردد را دارند. می طلبد برای این حوزه ی مظلوم( که فقط مجوز ورود ۱۰۰ خودرو در زمان ریاست جمهوری های قبل صادر شده) مانند سایر شهرهای نمایندگی مجلس حوزه ی چابهار این مجوز صادر شود.
استاندار ویژه ی کشور، جناب عالی به عنوان یک چهره ی متخصص و اقتصادی و به عنوان استاندار ویژه ی کشور، می توانید بودجه ی کامل دو بانده کردن راه چابهار، زاهدان را که شاید کمتر از درآمد یک یا دو روز نفت ست از ریاست محترم جمهوری که حامی اصلی محرومان می باشند مطالبه بفرمایید و حداکثر در طول چهار سال این مهم را به عنوان مهم ترین پروژه ی حفاظت از جان هموطنان این خطه و سایر هموطنان عزیزی که به این حوزه سفر می کنند به سرانجام برسانید.
با احترام
محمدانور بجارزهی
فرماندار اسبق سرباز بزرگ(راسکو سرباز سابق)
عبدالحکیم ایرانژاد
تاریخ : ۱۸ - تیر - ۱۴۰۱سلام. دکتر بجارزهی از نخبگان بلوچ هست که هم در شمال استان وهم جنوب استان از محبوبیت خاصی در بین توده مردمی برخوردار هست ولی متاسفانه باتوجه به اینکه ایشان رئیس ستادمرکزی جنوب استان ابراهیم رئیسی بودن ولی متاسفانه از توانایی ایشان استفاده نشد. در صورتی که با سخنرانی های ایشان مردم جنوب استان پای صندوقهای رای رفتند. عدم استفاده از ظرفیت ایشان یعنی ناامیدی مردم جناب استاندار