نامه جمعی از دانشجویان دانشگاه زابل به فداحسین مالکی
نامه جمعی از دانشجویان دانشگاه زابل به فداحسین مالکی
جمعی از دانشجویان دانشگاه زابل طی نامه ای خطاب به فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و عضو مجمع نمایندگان استان ضمن اشاره به عدم توفیق نمایندگان سیستان در انتخاب اولویت های منطقه، خواستار استیضاح وزیر امورخارجه و ورود شورای عالی امنیت ملی به مسئله حقابه رودخانه هیرمند شدند.

جناب آقای فداحسین مالکی

نماینده محترم مردم شریف زاهدان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

با سلام

با توجه به سیاست های آبی افغانستان در سد سازی در حوزه آبریز هیرمند و بهره برداری از بند کمال خان و تعبیه سامانه انحرافی روی این بند، بهترین خبر برای ما کنشگران مدنی و فعالان دانشجویی، انتخاب حضرتعالی به عنوان نماینده مردم شریف زاهدان در مجلس شورای اسلامی و همچنین عضویت در کمیسیون امنیت ملی بود. تجربه حضرتعالی در کسوت سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و همچنین حضور شما در کمیسیون تخصصی حوزه دیپلماسی، این امید را در سیستان زنده کرد تا شاید فرزند این خطه در حوزه تصمیم سازی بتواند گره کور معاهده ۱۳۵۱ را باز کند.

نوشتن در خصوص وضعیت اسفناک تنش آبی و ذخایر چاه نیمه ها تکرار مکررات است و جنابعالی از آن نیک آگاهید، متاسفانه نمایندگان سیستان در انتخاب اولویت های منطقه توفیقی نداشتند و به همین خاطر وضعیت منطقه هر روز که می گذرد، بحرانی تر می شود. در سایه بی تفاوتی و بی تدبیری دستگاه‌های متولی آب و بیابان زدایی، علاوه بر بحران تامین آب شرب، امسال افزایش میزان ریزگرد های منطقه بلای جان مردم خواهد شد.

جناب آقای دکتر مالکی، طالبان تن به زور نمی دهند مگر اینکه سمبه پر زور باشد، به رغم وجود یک معاهده بین المللی، دو سال است که آبی وارد سیستان نشده و این مصداق بارز انفعال دستگاه دیپلماسی ایران است، علاوه بر ساکنان سیستان حدود یک میلیون نفر از اهالی حوزه انتخابیه زاهدان سال هاست که از آب چاه نیمه مصرف می کنند، چرا استیضاح وزیر امورخارجه را رقم نمی زنید؟ این مطالبه به حق مردمی است که خشکسالی تصنعی حاصل از عدم پرداخت حقابه از جانب افغانستان در سایه سکوت وزارت امورخارجه، زندگی شان را از بین رفته برده و چیزی برای زنده ماندن ندارند.

جنابعالی بارها در مورد استفاده از ابزارهای فشار و انتقال پرونده حقابه رودخانه هیرمند به شورای عالی امنیت ملی سخن گفتید، این مباحث مطالبه ماست، درخواست داریم هرچه سریع‌تر این موارد محقق شود.

چرا سفارت افغانستان در تهران بدون هیچ پیش شرطی در خصوص مسائل رودخانه های مرزی میان ایران و افغانستان به طالبان واگذار شد؟ اگر در مذاکرات مسئله حقابه آمده، پس چرا ما ورود آب به سیستان را مشاهده نمی کنیم و اگر در مذاکرات نیامده، از شما انتظار داریم این موضوع را پیگیری کنید. جنابعالی نیک می دانید که تکمیل سد بخش آباد به طور کلی امکان زیست را در سیستان به صفر می رساند و این معضل کیفیت زیست در زاهدان را به حداقل خواهد رساند.

ای که دستت می رسد کاری بکن.

با تشکر

جمعی از فعالان دانشجویی و مدنی دانشگاه زابل

حسن سرگلزایی

عقیل گلستانی

فرید فتاحی

مرصاد گرگیج

علی کریمی‌فر

امیرعباس نوری

محمد آقا علیزاده

حسن سلیمی

محمدحسین کامکار

محمدبصیرانی

سیاوش فتاحی