مرزهای سیستان و بلوچستان به روی زوار پاکستانی باز است / بیش از ۱۸ هزار نفر زائر پاکستانی وارد ایران شدند
مرزهای سیستان و بلوچستان به روی زوار پاکستانی باز است / بیش از ۱۸ هزار نفر زائر پاکستانی وارد ایران شدند
سخنگوی ستاد اربعین سیستان‌ و بلوچستان گفت: جمهوری اسلامی پاکستان روز جمعه مرز ریمدان را تعطیل کرد اما مرزهای سیستان و بلوچستان به روی زوار پاکستانی باز است و از امروز صبح زوار بدون هیچ‌ مشکلی از مرزهای ریمدان و میرجاوه وارد کشور می‌شوند، تا کنون بیش از ۱۸ هزار نفر زائر پاکستانی وارد ایران شدند.

جواد قنبری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار دیار عیار اظهار داشت: در زمینه پذیرش و میزبانی از زائران پاکستانی در سیستان و بلوچستان با هیچ مشکلی مواجه نیستیم، اما با توجه انسداد مرزهای عراق هیچ اتوبوسی به سمت غرب کشور اعزام نمی شود، بلکه زوار برای زیارت حرم امام هشتم (ع) و حرم حضرت معصومه (س) به شهرهای مشهد و قم اعزام می شوند.

وی افزود: قبل از وقوع سیل در کشور پاکستان و زیر آب رفتن ۷۰ درصد از اراضی این کشور، پیش بینی می‌شد که ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر زائر وارد خاک کشورمان شوند اما با توجه به بحران سیل و اعلام کشور عراق مبنی بر اینکه مرزهای زمینی این کشور را به روی اتباع افغانستانی و پاکستانی مسدود کرده، باعث شد که میزان ورود زوار کشورهای همسایه به ایران کاهش یابد.

سخنگوی ستاد اربعین سیستان‌ و بلوچستان ادامه داد: مرز ریمدان قبل از آغاز روند ورود زوار پاکستانی هیچ گونه زیرساختی نداشت، اما با تلاش دستگاه های اجرایی اکنون مرز ریمدان هیچ مشکل و نقصی برای ورود زوار ندارد.

وی عنوان کرد: برای رفاه حال زوار گیت های ورودی مرز ریمدان از دو گیت به ۱۶ گیت افزایش یافته، ۵۳ کیلومتر لکه گیری آسفالت انجام شده، برای تامین آب علاوه بر وجود مخازن آب به صورت سقایی و تامین آب معدنی دو خط لوله انتقال آب به طول هشت و ۲۲ کیلومتر به مرز ریمدان ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: از مرز میرجاوه تا مرکز استان حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله است و در این مرز در گذشته زیرساخت های خوبی توسط آستان قدس ایجاد شده بود، اما از مرز ریمدان تا مرکز استان ۷۵۰ کیلومتر فاصله است و با توجه به علاقمندی زوار برای ورود به کشور از این مرز بخاطر مسافت کم از مبدا زوار، با پیگیری های صورت گرفته برای رفاه حال آن ها پمپ بنزین شهید حاج قاسم سلیمانی افتتاح شده، مسیرهای مختلفی از شهرستان های کنارک، ایرانشهر و چابهار برای زوار در نظر گرفته شده، یک باب بیمارستان سیار توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایجاد شد، مرکز اورژانس و دانشگاه علوم پزشکی خدمات بهداشتی و درمانی رایگان به زوار ارائه کردند.

قنبری خاطرنشان کرد: از اول مرداد ماه تا کنون ۱۸ هزار و ۹۵ نفر زائر پاکستانی وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شدند که از این تعداد ۹ هزار و ۵۹۳ نفر از طریق مرز ریمدان و هشت هزار و ۵۰۲ نفر از طریق مرز میرجاوه وارد کشور شدند.

وی با اشاره به اینکه تقاضای اهالی سیستان و بلوچستان برای شرکت در پیاده روی اربعین افزایش داشته، ادامه داد: ۲۱ هزار و ۴۱۵ نفر از هم استانی ها در سامانه سماح ثبت نام کردند، اما بخاطر انسداد موقت مرزهای عراق، تاکید شده که مردم عزیز به مرزهای غربی کشور مراجعه نکنند.