مدیریت بومی یک باور تعصبی نیست؛ یک امر کارشناسی است
مدیریت بومی یک باور تعصبی نیست؛ یک امر کارشناسی است
یک فعال سیاسی گفت: با توجه به اهمیت نقش مدیریت عالی در پیشرفت و توسعه ی استان، مدیر غیربومی ملاحظاتی دارد که باید مورد توجه باشد. وقتی مدیر غیربومی به استان می آید از استان شناخت ندارد و تا بخواهد بر اوضاع مسلط شود بخشی از فرصت مدیریتی وی سپری شده و چه بسا در این دوران تصمیماتی بگیرد، اقداماتی بکند و رفتارهایی داشته باشد که بقیه ی دوران مدیریت وی را هم تحت تأثیر قرار دهد که نمونه های متعدد در این زمینه داریم.

خبرنگار: مسعود پزشکیان برنده انتخابات شدند به عنوان یک عضو فعال ستاد انتخابات رئیس جمهور منتخب، فضای انتخابات را چگونه دیدید؟

محمدتقی رخشانی: اتفاقاتی که در چند ساله ی اخیر در کشور افتاد و گسل ملت-دولت را سبب شده بود، به نوعی جامعه را دچار انفعال و ناامیدی کرده بود. حضور دکتر پزشکیان در جمع کاندیداها تا حدی امیدبخش بود، اما ضرورت داشت که برای موفقیت کاندیدای مورد نظر خودمان تلاش کنیم و با همه ی ظرفیت به میدان بیائیم که خوشبختانه این اتفاق افتاد و علی رغم قهر و تحریم هایی که در استان بود، نتیجه قابل قبول و رضایت بخش بود و علی رغم آن‌که درصد مشارکت استان با نُرم کشور یکی بود، اما رأی به دکتر پزشکیان اوجی داشت که دلچسب بود.

خبرنگار: ارزیابی شما از کابینه چیست؟

رخشانی: به نظرم چند نکته ی مهم داریم اولاً فاصله ی همین کابینه با کابینه ی قبلی بسیار زیاد است. ثانیاً وقتی رئیس جمهور حمایت می خواهد باید از این سو هم همراهی داشته باشد. ثالثاً ما از رئیس جمهور انتظار عمل به وعده هایش را داریم، اگر ایشان با اعضای کابینه به توافق رسیده که برای تحقق آن وعده ها بکوشند ما دیگر چه می خواهیم؟ به قول معروف کور از خدا چه می خواد؟ دو چشم بینا؛ ما از رئیس جمهور چه می خواهیم؟ تحقق وعده ها، پس از تصمیم رئیس جمهور حمایت می کنیم و پای کابینه هستیم  اما حمایت منتقدانه، هر کجا ضعف و کاستی دیدیم نقد می کنیم.

خبرنگار: شخصیت های استان در جمع کابینه قرار نگرفتند.

رخشانی: گزینه هایی از سیستانی ها و بلوچ ها معرفی شدند و پیگیر هم بودیم، اما به دلایلی توفیق حضور این عزیزان در جمع وزرا را نداشتیم اما ناامید نیستیم و هنوز امیدواریم که از جمع دوستان شایسته ی سیستانی و بلوچ در سازمان ها، معاونت ها منصوب شوند.

خبرنگار: شرایط استان را چگونه ارزیابی می کنید؟

رخشانی: همه می دانیم که شرایط استان خوب نیست، فقر، بیکاری، توسعه نیافتگی، زندگی سنتی، وجود دو کشور ناامن با مشکلات خاص خودشان در همجواری استان ما، مسئله ی قاچاق و مواد مخدر و گسل های قومی، مذهبی، طایفه ای و چالش های دیگر شرایط استان را به صورت ویژه ای درآورده است که باید با تأمل و آگاهی مبتنی بر تئوری توسعه، استراتژی توسعه، برنامه و راهکارهای اجرایی مناسب و با تدبیر و همدلی شرایط استان متعادل شده در مسیر پیشرفت و توسعه قرار بگیرد.

خبرنگار: نظرتان در مورد مدیریت بومی و غیربومی چیست؟

رخشانی: همه ی ایران سرای ماست و در هر گوشه ی این سرزمین که گلی بشکفد، خوشحال می شویم، اما طبیعی است هر کس در هر کجا که به دنیا آمده نسبت به آن احساس مسئولیت بیشتری دارد وگرنه همه می دانیم که سیستانی و بلوچ استان را آباد نمی کند، شایستگی استان را آباد می کند  اما نکته ی مهم این است که در جمع سیستانی ها و بلوچ ها افراد شایسته زیاد داریم. ضمن آن‌که با توجه به اهمیت نقش مدیریت عالی در پیشرفت و توسعه ی استان، مدیر غیربومی ملاحظاتی دارد که باید مورد توجه باشد. وقتی مدیر غیربومی به استان می آید از استان شناخت ندارد و تا بخواهد بر اوضاع مسلط شود بخشی از فرصت مدیریتی وی سپری شده و چه بسا در این دوران تصمیماتی بگیرد، اقداماتی بکند و رفتارهایی داشته باشد که بقیه ی دوران مدیریت وی را هم تحت تأثیر قرار دهد که نمونه های متعدد در این زمینه داریم. علاوه بر این مبحث انباشت تجربه است. بدون تردید هر سال مدیریت تجربه هایی را با خود دارد که انباشت آنها می تواند، انبان مدیریت استان را فربه و پربار نماید و با رفتن مدیر غیربومی این دستاورد هم با وی از استان می رود. به این دو مورد این را هم باید اضافه کنم که مدیران غیربومی معمولاً همراه خود تعدادی مدیر رده های پایین تر را هم می آورند و منصوب می کنند و با رفتن مدیر ارشد استان، این مدیران میانی هم می روند و چون مدیر غیربومی به پشت سر خود نگاه می کند، افراد زیادی را نمی بیند که پرورش یافته ی او باشند و در استان مانده باشند. بنابراین مدیریت بومی یک باور تعصبی و عاطفی و احساسی نیست بلکه یک امر کاملاً کارشناسی است.

خبرنگار: معصومه پودینه