طبق گفته منابع آگاه بین سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تردد ناوگان باری در پایانه مرزی میلک به ۵۰۰ دستگاه کشنده می رسید، اما سختگیری های به حق مرزبان برای جلوگیری از بروز مشکلات امنیتی، تردد ناوگان باری را حدود ۱۵۰ کشنده در روز کاهش داد. استانداری در مواجهه با این مسئله اقدام به افزایش ساعت کاری پایانه کرد، ۴۰۰ نفر نیرو از صبح تا ۱۱ شب به مدت ۱۶ ساعت کار می کنند، با این اوصاف باز هم تردد ناوگان به حدود ۳۰۰ کشنده رسیده است.
بازدید سنتی ناوگان باری حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد، اما وجود دستگاه ایکس ری این زمان را به ۱۰ برابر کاهش می دهد و متعاقب آن میزان تردد را افزایش می یابد. با این تفاسیر چرا پیمانکار به تعهدات خود نمی کند؟ چرا تا کنون پیمان توسط دستگاه مرتبط خاتمه نیافته است؟ علت تعلل در خصوص فرایند نصب دستگاه ایکس ری چیست؟
تسلط طالبان در افغانستان باعث بروز مسائل امنیتی در منطقه شده، برای صیانت از امنیت ملی بهره گیری از ابزارهای به روز نظارتی ضرورت دارد. با توجه به اینکه قراراداد برخی طرح های عمرانی مانند راه آهن زاهدان_ زابل _ میلک به مبلغ ۱۳ هزار میلیارد تومان به صورت ترک تشریفات منعقد شده است، چرا نصب دستگاه ایکس ری میلک به صورت ترک تشریفات یا در قالب تهاتر اجرا نمی شود؟