برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از سدسازی‌های افغانستان بی اطلاع هستند! / چرا نمایندگان نسبت به سد بخش آباد حساسیتی ندارند؟
برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از سدسازی‌های افغانستان بی اطلاع هستند! / چرا نمایندگان نسبت به سد بخش آباد حساسیتی ندارند؟
سدسازی‌های افغانستان با هدف توسعه کشاورزی، تولید برق و ابزار قراردادن آب در حوزه سیاست و دیپلماسی در حوضه های آبریز هیرمند و هریررود در حال انجام است، متاسفانه برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از سد سازی های افغانستان و پیامدهای آن بی اطلاع هستند!

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیار عیار، پس از بند سلما روی هریرود، سد کجکی و بند کمال روی هیرمند، سد بخش آباد با حجم ذخیره ۱/۳ میلیارد متر مکعب مهم ترین سازه آبی روی فراه رود است که گمانه زنی می شود سال آینده به بهره برداری برسد، این سد پیامدهای زیست محیطی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بسیاری بر روی سیستان خواهد داشت، اما متاسفانه برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی هیچ اطلاعی از پروژه های آبی در حال ساخت افغانستان، موقعیت جغرافیایی و میزان تاثیر گذاری آنان بر روی استان های شرقی ایران ندارند!

مادامی که اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بدیهی ترین اطلاعات آبی فرامرزی که از طریق رسانه‌ها قابل پیگیری است را ندارند، چگونه می توانند بر عملکرد وزارت خانه های نیرو و خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست نظارت کنند؟ آیا این کمیسیون که کمیته امنیت آب را در خود جای داده، تا کنون نتیجه پژوهش پیامدهای سد بخش آباد را از وزارت نیرو و یا سازمان حفاظت محیط‌زیست مطالبه کرده است؟ آیا اصلا چنین مطالعاتی بر روی سد بخش آباد انجام شده است؟

نمایندگان سیستان و بلوچستان چه میزان از این سد سازی ها اطلاع دارند؟ و چه مقدار در زمینه توجیه همکاران خود در کمیسیون های تخصصی آب و دیپلماسی موفق بودند؟ آیا استیضاح وزیر امورخارجه، آن هم با وضعیت فقر اطلاعاتی نمایندگان به ویژه اعضای کمیسیون امنیت ملی، امکان پذیر است؟

در گذشته هم در خصوص بی اطلاعی برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی هشدار داده بودیم، اما گویا این هشدارها منجربه تغییر رویه نمایندگان استان نشده است. چرا نمایندگان نسبت‌ به سد بخش آباد که در صورت بهره‌برداری، پایان حیات سیستان را رقم خواهدزد، حساسیتی ندارند؟